Σάββατο 16 Ιουνίου 2012

ΕΛΛΗΝΙΚΗ Η ΛΕΞΗ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ


ΠΕΡΙΕΡΓΑ

Ελληνική η λέξη της χρονιάς!


Μία από τις λέξεις με τις περισσότερες αναζητήσεις στο online λεξικό της αγγλικής γλώσσας 'Merriam - Webster' είναι το ελληνικότατο… 'pragmatic', το οποίο το χρησιμοποιούν οι αγγλόφωνοι για να δηλώσουν την έννοια 'πρακτικός, ρεαλιστικός, δραστήριος'. Μάλιστα, οι υπεύθυνοι του λεξικού τονίζουν ότι η λέξη αυτή εκφράζει όχι μόνο αυτό το οποίο θέλει να είναι πολύς κόσμος στην καθημερινή του ζωή, αλλά δηλώνει -επίσης- και τις θετικές και ρεαλιστικές πολιτικές τις οποίες περιμένει από τις αρχές. Η λέξη αυτή, λοιπόν, επιλέχθηκε ως η σημαντικότερη και πιο πολυχρησιμοποιημένη για τη χρονιά που πέρασε και μάλιστα απόλυτα ταιριαστή με την περίοδο της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
Η λέξη προέρχεται, βέβαια, από το ελληνικό 'πραγματικός' (πράγμα < πράσσειν) και βρέθηκε στην κορυφή ξεπερνώντας λέξεις όπως: 'austerity' (αυστηρότητα) ή το 'occupy' (καταλαμβάνω).

Σημειώσεις του Νεύτωνα στα ΕΛΛΗΝΙΚΑ!!!


ΠΕΡΙΕΡΓΑ

Οι αυθεντικές σημειώσεις του Νεύτωνα, γραμμένες στα ελληνικά!


Η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ δημοσίευσε ένα ψηφιοποιημένο σημειωματάριο του Νεύτωνα, όσο αυτός ήταν προπτυχιακός φοιτητής στο Trinity College, από το 1661 έως το 1665 περίπου. Περιλαμβάνει πολλές σημειώσεις από τις σπουδές του αλλά και το σημαντικότερο, τις δικές του εξερευνήσεις στα μαθηματικά, στη φυσική και στη μεταφυσική. Οι σημειώσεις κρίθηκε ότι «δεν ταιριάζουν να τυπωθούν» από τον επιβλέποντα του Νεύτωνα και παρουσιάστηκαν στη Βιβλιοθήκη από τον κόμη του Πόρτσμουθ το 1872. Το σύνολο των σημειώσεων είναι γραμμένες στα ελληνικά! Αυτό το σημειωματάριο περιέχει αρκετές κενές σελίδες και έχει χρησιμοποιηθεί από τον Νεύτωνα και από τις δύο πλευρές. Η παρουσίαση εμφανίζει το σημειωματάριο σε μια λογική σειρά ανάγνωσης και περιλαμβάνει ένα διάσημο τμήμα (σελίδες 88 - 135) όπου ο Νεύτωνας οργανώνει τις σημειώσεις του με τίτλο 'Questiones quaedam philosophiae' (ορισμένα φιλοσοφικά ερωτήματα).

Η διέλευση της Αφροδιτης μπροστα απο τον Ηλιο



0
ΑΠΟ ΤΟ ΑΣΤΕΡΟΣΚΟΠΕΙΟ ΣΚΙΝΑΚΑ
ΕΠΙΣΤΗΜΗ

ΑΠΟ ΤΟ ΑΣΤΕΡΟΣΚΟΠΕΙΟ ΣΚΙΝΑΚΑ

Η διέλευση της Αφροδίτης μπροστά από τον Ηλιο


Στο Αστεροσκοπείο Σκίνακα (Ψηλορείτης, 1.750 μέτρα υψόμετρο) οι αστρονόμοι παρακολούθησαν το σπανιότατο φαινόμενο της διέλευσης της Αφροδίτης μπροστά από τον Ηλιο το πρωί της Τετάρτης 6 Ιουνίου. 
Την ώρα της διέλευσης Ελληνες και 8 ερασιτέχνες αστρονόμοι που είχαν έρθει όλοι από το εξωτερικό για να φωτογραφήσουν το φαινόμενο (με πανάκριβο εξοπλισμό!) πήραν εντυπωσιακές φωτογραφίες του φαινομένου, το οποίο θα επαναληφθεί μόλις το έτος 2117! Με ανακοίνωσή του το Αστεροσκοπείο Σκίνακα, παραθέτει δύο από τις πολλές φωτογραφίες που ελήφθησαν με χρήση ειδικών φίλτρων, τα οποία επιτρέπουν μόνο συγκεκριμένα μήκη κύματος να περάσουν, κάνοντας έτσι ορατά, πέραν της Αφροδίτης και άλλα φαινόμενα πάνω στον Ηλιο.
Η αριστερή εικόνα πάρθηκε με το τηλεσκόπιο ευρέως πεδίου 30 cm του Αστεροσκοπείου Σκίνακα. Μπροστά από το τηλεσκόπιο είχε τοποθετηθεί ηλιακό φίλτρο. Ετσι εκτός από τον δίσκο της Αφροδίτης, που διακρίνεται ως μεγαλύτερη μαύρη κηλίδα πάνω δεξιά, μας δίνεται η δυνατότητα να θαυμάσουμε  και τις ηλιακές κηλίδες, που φαίνονται σαν πολλές μικρές ανομοιόμορφες μαύρες κηλιδίτσες και σχετίζονται με τα μαγνητικά πεδία του Ηλιου.
Η δεξιά εικόνα πάρθηκε από ξένο ερασιτέχνη αστρονόμο με φίλτρο της γραμμής Ηα του Υδρογόνου και μας επιτρέπει να δούμε, πέραν της Αφροδίτης (μαύρη στρογγυλή κηλίδα) και την ανομοιομορφία της ηλιακής Χρωμόσφαιρας (η Χρωμόσφαιρα βρίσκεται πάνω από τη Φωτόσφαιρα. Η Φωτόσφαιρα είναι η ανώτερη στιβάδα του Ηλιου από την οποία εκπέμπεται το ορατό ηλιακό φως).
Επικεφαλής της ομάδας φωτογράφισης του Αστεροσκοπείου Σκίνακα ήταν ο δρ Μάκης Παλαιολόγου του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Αρχαία Κυδωνία



© Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, © ΚΕ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων
Μινωικές κατοικίες του κεντρικού πυρήνα της αρχαίας πόλης Κυδωνίας (Χανιά)
Η σύγχρονη πόλη των Χανίων είναι ιδρυμένη στη θέση μίας σημαντικής αρχαίας κρητικής πόλης, της Κυδωνίας ή ku-do-ni-ja των πινακίδων της Γραμμικής Β΄ γραφής. Η παράδοση αναφέρει ότι ήταν μία από τρεις πόλεις που ίδρυσε ο βασιλιάς Μίνως στην Κρήτη (Διόδωρος V, 78.2). Όμηρος αναφέρει τους Κύδωνες μία από τις πέντε κρητικές φυλές (Οδύσσεια 3,292 και 19,176). Αλλά και ο Στράβωνας αναφέρεται στην πόλη της Κυδωνίας, την οποία θεωρεί ως την τρίτη μεγαλύτερη στην Κρήτη (10,4,7). Τα αρχαιολογικά ευρήματα που ήρθαν στο φως κατά τις ανασκαφές στον παραλιακό λόφο "Καστέλι" και τη γειτονική συνοικία "Σπλάντζια", στην Παλιά Πόλη Χανίων, αντιπροσωπεύουν όλες τις χρονολογικές φάσεις του μινωικού πολιτισμού, ξεκινώντας από την Πρωτομινωική Ι (περίπου 3650 - 3000 π.Χ.) και καταλήγοντας στην Υστερομινωική ΙΙΙ Γ (περίπου 1190 - 1070 π.Χ.) περίοδο.

Παραλιακός είναι ο σημαντικότερος πρωτομινωικός οικισμός που βρίσκεται μέσα στην πόλη των Χανίων, με κέντρο του το λόφο Καστέλλι. Μεγάλα σπίτια με καλοχτισμένα δωμάτια, φροντισμένα δάπεδα με κυκλικά κοιλώματα-εστίες, τοίχοι επιχρισμένοι με βαθύ κόκκινο κονίαμα, κανονικά θυρώματα και κεραμικά προϊόντα εξαιρετικής ποιότητας δείχνουν ότι πρόκειται για ένα σπουδαίο πρωτομινωικό κέντρο. Ο οικισμός αυτός είναι ο σημαντικότερος της Δυτικής Κρήτης. Η θέση του είναι ιδανική, γιατί όχι μόνο γειτονεύει με τη θάλασσα, αλλά περιβάλλεται και από τον πλούσιο χανιώτικο κάμπο, πληρώντας έτσι όλες τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη τόσο της γεωργίας όσο και της αλιείας και του θαλάσσιου εμπορίου.

Κατά την επόμενη μεσομινωική περίοδο (α΄ μισό της 2ης χιλιετίας π.Χ.), ο οικισμός των Χανίων αναπτύσσεται σε δυναμικό κέντρο. Ενώ η οικονομία παραμένει γεωργική, παράλληλα αναπτύσσεται το εμπόριο και η ναυτιλία. Το χανιώτικο κεραμικό εργαστήριο παράγει προϊόντα που ακολουθούν τους ρυθμούς της κεντρικής Κρήτης (σκοτεινόν επί ανοικτού, ανοικτόν επί σκοτεινού, τραχωτό ρυθμό, καμαραϊκό ρυθμό), ενώ δεν λείπουν και οι εισαγωγές κεραμικών από την υπόλοιπη Κρήτη. Δυστυχώς, οι μεσομινωικές οικοδομικές φάσεις του οικισμού του Καστελλιού έχουν αφανιστεί από την εκτεταμένη οικοδομική δραστηριότητα στις αμέσως επόμενες περιόδους και είναι πολύ λίγα τα λείψανα που σώζονται. Κτιριακά λείψανα τόσο των πρωτομινωικών όσο και των μεσομινωικών χρόνων που έχουν εντοπιστεί σε διάφορα σημεία ίσως υποδηλώνουν μια σπονδυλωτή διάρθρωση του προϊστορικού οικισμού, ενώ κέντρο του παραμένει πάντα ο λόφος στο Παλιό Λιμάνι.

Τα περισσότερα μινωικά ευρήματα χρονολογούνται στην υστερομινωική περίοδο (β΄ μισό της 2ης χιλιετίας π.Χ.). Την ακμή των χρόνων αυτών μπορεί κανείς να παρακολουθήσει στον οικισμό του Καστελλιού Χανίων, που ίσως αυτή την περίοδο έχει το χαρακτήρα ανακτορικής εγκατάστασης. Η πόλη των Χανίων παρουσιάζει οργανωμένο πολεοδομικό σχέδιο κατά τετράγωνα, με επιμελημένες κατασκευές και πλούσιες κατοικίες με "ανακτορικά" αρχιτεκτονικά στοιχεία: πολύθυρα, φωταγωγοί, ιδιαίτερα φροντισμένες προσόψεις, αποχετευτικό σύστημα. Η εγκατάσταση καταστράφηκε ξαφνικά το 1450 π.Χ. από μεγάλη πυρκαγιά, σφραγίζοντας έτσι τα πιο εντυπωσιακά αρχιτεκτονικά λείψανα στο Καστέλλι. 

Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΥΣ 8

Η Ελλάδα τερμάτισε 2η στον όμιλο και στους "8" θα αντιμετωπίσει τον 1ο του 2ου ομίλου. Γερμανία, Πορτογαλία ή Δανία.

Η λατρεία της Θεάς Μητέρας στην Μινωική Κρήτη












Από τη μακρινή αρχαιότητα, σε όλους του παραδοσιακούς πολιτισμούς οι άνθρωποι συνήθιζαν να χρησιμοποιούν διάφορες χειρονομίες και χαιρετισμούς, τόσο ως συμβολική ένδειξη αναγνώρισης μεταξύ τους, όσο και ως έναν τρόπο  ένωσης με το Θεό. Κάθε λαός είχε καθιερώσει στις παραδόσεις του συγκεκριμένες μορφές χαιρετισμών και συμβολικών χειρονομιών-κινήσεων, με τις οποίες μπορούσε να συνδέεται με τον Ουράνιο κόσμο.

Είναι ο λεγόμενος σωματικός ιερατισμός, μια τέχνη ιερή που γεννήθηκε μέσα από τα μυστήρια και ασκήθηκε αρχικά από τους ιερείς-μυημένους, τους Γιόγκι και τους ιερούς χορευτές. Κάθε θρησκευτικό σύστημα έχει το δικό του τύπο «μαγικών-τελετουργικών επικλήσεων» και τους δικούς του κώδικες επικοινωνίας με το ιερό. Η μελέτη της παράδοσης των διαφόρων πολιτισμών, μας φέρνει σ’ επαφή με διάφορες απεικονίσεις πάνω σε γλυπτά, αγάλματα, παραστάσεις. Έτσι βλέπουμε ιερατικές στάσεις, χειρονομίες και χαιρετισμούς στις τοιχογραφίες και τα αγάλματα των Αιγυπτίων, των λαών της Μεσοποταμίας, των Μινωιτών και Μυκηναίων, των Μάγια, των Ελλήνων, των Ρωμαίων ακόμα και στο χριστιανισμό. Αργότερα αυτή η ιερή γλώσσα μεταβιβάστηκε σε όλους τους ανθρώπους, κατέχοντας πάντα σπουδαίο ρόλο σε όλες τις θρησκευτικές τελετουργίες, τη μαγεία, τα τελετουργικά τυπικά αλλά και στην ίδια την καθημερινή ζωή.

Αυτές οι ιερές χειρονομίες ή μούντρας βασίζονταν πάνω στη γνώση της ύπαρξης κοσμικών ενεργειών που διαποτίζουν το σύμπαν και τον άνθρωπο και μπορούν να διοχετευτούν με την κατάλληλη σωματική, ενεργειακή, συναισθηματική και νοητική στάση. Δεν αρκεί δηλαδή να υπάρχει η κατάλληλη στάση του σώματος, χρειάζεται να μπορεί κανείς να είναι συνειδητός και στ’ άλλα επίπεδα για να μπορεί να συντελεστεί η ένωση με το ιερό. Σημαντικό ρόλο για να συντελεστεί αυτή η ένωση είχαν οι ηλιακοί χαιρετισμοί σε όλους τους πολιτισμούς που είχαν ένα κοινό σκοπό: τη διοχέτευση της θετικότερης ενέργειας που διαθέτει ο άνθρωπος, της προσφοράς του ίδιου του εαυτού του στην ανώτερη θεότητα.

Στη Μινωική Κρήτη ο σωματικός ιερατισμός μάς γίνεται γνωστός μέσα από ειδώλια και τοιχογραφίες με αναπαραστάσεις είτε της Θεάς-Μητέρας είτε ιερέων και ιερειών σε τελετουργικές στάσεις λατρείας. Σ’ αυτόν τον πολιτισμό η παρουσία και ο ρόλος της Θεάς-Μητέρας έχει ιδιαίτερη θέση. Αυτή  εξουσίαζε όλες τις μορφές ζωής και θανάτου. Ως θεά της γονιμότητας είχε για σύμβολό της τον ταύρο. Ως Πότνια των Θηρών, την απεικόνιζαν περιβαλλόμενη από δυο λιοντάρια και ιστάμενη πάνω σ’ ένα υψηλό σημείο. Ήταν ακόμη η θεά των φυτών και των δέντρων, η προστάτιδα του γάμου, και ως θεά των φιδιών ήταν η προστάτιδα της οικογενειακής εστίας. Τη θεά τη λάτρευαν αρχικά σε σπήλαια και στις κορυφές των βουνών. Αργότερα και σε ιερά. Στη λατρεία της ο φυσικός βράχος έπαιξε μεγάλο ρόλο, τονίζοντας τη χθόνια όψη της. Ο Εξαγνιστήριος Νιπτήρας στο παλάτι της Κνωσού ήταν αφιερωμένος στη θεά. Εκτός από τους ταύρους, σύμβολά της ήταν το δέντρο της ζωής, το φίδι, το άστρο, η κολώνα, το περιστέρι, το λιοντάρι, ο γρύπας, ο διπλός πέλεκυς, η τρίαινα, απεικονίσεις από τους κοίλους ή κυρτούς βωμούς της κ.ά.

Στην Κρήτη ο ταύρος ταυτίζεται με τον ουρανό και τον ήλιο, που γονιμοποιούν τη γη με τη ζέστη και τις βροχές, ενώ το θηλυκό στοιχείο, η θεϊκή αγελάδα, συσχετίζεται με τη Σελήνη, που το σχήμα της θυμίζει τα κέρατα. Έτσι ο γάμος του ταύρου με την αγελάδα είναι μαζί γάμος του ήλιου και του φεγγαριού. Αργότερα τα πρόσωπα του ιερού αυτού γάμου τα υποδύεται ο βασιλιάς και η βασίλισσα της Κνωσού, που το όνομα της Πασιφάη, δηλαδή ολόφωτη, δείχνει ακριβώς τη σχέση της βασίλισσας-θεάς με τη Σελήνη. Ο γιος της ο Μινώταυρος, άνθρωπος με κεφάλι ταύρου, λέγεται και Αστερίων, γιατί και αυτός όπως και ο πατέρας του, ταυτίζεται με τον έναστρο ουρανό.

Η εμφάνιση νεολιθικών ειδωλίων που απεικονίζουν παχύσαρκες γυμνές γυναικείες μορφές, μας κάνει να συμπεράνουμε ότι ήδη από εκείνα τα χρόνια λατρευόταν στην Κρήτη μια μεγάλη γυναικεία θεότητα. Αυτές οι αρχικές απεικονίσεις με το πέρασμα των χρόνων εξελίχθηκαν, παριστάνοντας τη θεά είτε ντυμένη με περίτεχνα ενδύματα και διάφορα σύμβολα (θεά των όφεων) είτε σε μεγαλύτερο μέγεθος, φορώντας κυλινδρικά ενδύματα και με τα χέρια υψωμένα σε διάφορες στάσεις. Στάσεις ευλογίας, δέησης ή χαιρετισμού.  Αυτός ο τύπος απεικόνισης της «θεάς με τα υψωμένα χέρια» έχει βασική σημασία για την μελέτη της μινωικής θρησκείας. Οι μελέτες και οι εργασίες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα πάνω στο θέμα, δεν έχουν καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα σε σχέση με το χρόνο εμφάνισης αυτής της αναπαράστασης, τη σημασία της και την προέλευσή της. Η επικρατέστερη άποψη σε σχέση με την καταγωγή αυτών των στάσεων είναι ότι προέρχονται από την Ανατολή, μιας κι έχουμε παρόμοιες αναπαραστάσεις θηλυκών θεοτήτων στη Μεσοποταμία, Βαβυλωνία, Αίγυπτο και Κύπρο. Έτσι, βρίσκουμε σφραγιδόλιθους στη Μεσοποταμία από την εποχή των δυναστειών της Ουρ (3η χιλιετία π.Χ) με αναπαράσταση της θεάς με υψωμένα τα χέρια στο ύψος και το άνοιγμα των ώμων, το ίδιο και στη Βαβυλώνα και Κύπρο. Στην Αίγυπτο επίσης βλέπουμε την ίδια στάση των θεαινών Ίσιδας και Νέφτιδας. Στην Κρήτη έχουν βρεθεί ειδώλια και αναπαραστάσεις σε πολλές τοποθεσίες.

Από τα γνωστότερα είναι τα ειδώλια του Ιερού των Διπλών Πελέκεων της Κνωσού, με τη χειρονομία των υψωμένων σε σχήμα ορθής γωνίας χεριών. Το ιδεολογικό περιεχόμενο και ο συμβολισμός επιβάλλουν του τρόπους μορφοποίησης: οι πήχεις μεγεθύνονται για να εξαρθεί το νόημα της χειρονομίας, το ίδιο και οι παλάμες, ο λαιμός επιμηκύνεται ώστε το πρόσωπο να φτάσει στο ύψος των παλαμών. Τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά, κυρίως τα μάτια, τονίζονται ιδιαίτερα. Αντίθετα το σώμα συρρικνώνεται και η φούστα λειτουργεί πλέον ως κύλινδρος-βάση του κορμού.

Παρόμοια ειδώλια αλλά με κάποιες παραλλαγές στη θέση των χεριών έχουν βρεθεί στη θέση Πρινιάς κοντά στην αρχαία πόλη Ριζηνία, (ΥΜ ΙΙΙ ΠΕΡΙΌΔΟΥ). Στο Γουρνιά έχουν βρεθεί 5 ειδώλια με ύψος που ποικίλλει από 20-35 εκατοστά. Σ’ ένα από αυτά η δεξιά παλάμη είναι στραμμένη προς τα έξω και η αριστερή είναι παράλληλη με τον κρόταφο.

Η παλιότερη παράσταση της θεάς βρίσκεται σ’ ένα σφραγιδόλιθο που βρέθηκε στα Μάλια και είναι της Παλαιοανακτορικής περιόδου (ΜΜ Ιβ), στα οποία τα χέρια είναι υψωμένα παράλληλα με το σώμα και το κάτω μέρος του σώματος είναι τριγωνικό. Παρόμοιος σφραγιδόλιθος Παλαιοανακτορικής περιόδου (ΜΜ ΙΙ) βρέθηκε στην Φαιστό. Στη νεκρόπολη της Φαιστού βρέθηκε επίσης χρυσό δαχτυλίδι που παριστάνει τη θεά καθισμένη σε θρόνο με υψωμένα τα χέρια και μπροστά της σε λατρευτική στάση εικονίζονται μια ιέρεια κι ένας κυνοκέφαλος. Όλες οι παραπάνω αναπαραστάσεις ανήκουν στην κατηγορία των χειρονομιών τύπου Ψ που σχετίζεται με τη θέση των χεριών σε σχέση με το σώμα. Τα χέρια σ’ αυτή τη θέση σχηματίζουν τα κέρατα, ιερό σύμβολο για τους Μινωίτες και βασικός συμβολισμός της θεάς-Μητέρας ως Κοσμικής Αγελάδας (Ίσις-Αθώρ).

Υπάρχει και μια άλλη κατηγορία, τα ειδώλια με χειρονομία των χεριών προς την κοιλιά που αποτελούν πρότυπο για τα μεταγενέστερα μυκηναϊκά ειδώλια ονομαζόμενα τύπου Φ. Μια από τις πιο συνηθισμένες χειρονομίες των μινωικών ειδωλίων σε όλες τις εποχές είναι αυτή των χεριών πάνω στο στήθος. Σε μια παραλλαγή τα χέρια διαγράφουν καμπύλη.

Ο αρχαιολόγος-ερευνητής Σπ. Μαρινάτος έχει καταγράψει τους διάφορους τύπους-στάσεις των ειδωλίων σε σχέση με τη θέση των χεριών, διατυπώνοντας την άποψη ότι έχουν συγκεκριμένη συμβολική σημασία είτε ως ένδειξη ευλογίας όταν το ειδώλιο είναι αναπαράσταση της θεάς, είτε ως ένδειξη λατρείας όταν εκτελείται από ιέρειες ή πιστούς. Οι στάσεις αυτές ξεκινούν με τα χέρια σε οριζόντια θέση (τύπος Ψ) και σταδιακά ανυψώνονται ,σχηματίζοντας τρίγωνα πάνω από την κεφαλή. Τέλος υπάρχουν ειδώλια που εκτελούν μια χειρονομία «κλεισίματος», στην οποία το δεξί χέρι ακουμπάει στον αριστερό ώμο και το αριστερό χέρι τοποθετείται στην κοιλιακή χώρα.

Παρατηρώντας αυτές τις στάσεις και συσχετίζοντάς τις με τους ηλιακούς χαιρετισμούς στους παραδοσιακούς πολιτισμούς (Αίγυπτος, Ελλάδα, Ινδία) μπορούμε να βρούμε μια λογική σειρά μεταξύ τους και να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι αποτελούν μέρη ενός τελετουργικού χαιρετισμού. Ξεκινώντας από τη στάση στην οποία τα χέρια ακουμπούν στο στήθος-ηλιακό πλέγμα (τσάκρα Αναχάτα), τα χέρια ανοίγουν στην οριζόντια θέση (Ψ) προσφέροντας την ενέργεια της καρδιάς, υψώνονται σε τρίγωνο προς το κεφάλι, ως ένδειξη επαφής με το Ιερό (τσάκρα Άχνα) και κλείνουν επιστρέφοντας στο σώμα.  Έτσι, ολοκληρώνεται ένας κύκλος προσφοράς και διοχέτευσης των ενεργειών του Ουρανού και της Γης, δύο δυνάμεων αντίθετων και συμπληρωματικών, που όταν ενωθούν δημιουργούν τη Ζωή. Αυτή είναι μια προσέγγιση που μπορεί να γίνει κατανοητή όχι από τη σύγχρονη επιστήμη της αρχαιολογίας και τους ερευνητές της αλλά από ανθρώπους που μπορούν να προσεγγίσουν την έννοια του Ιερού και των δυνάμεων που διαποτίζουν το σύμπαν.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-    Μινωικά πήλινα ειδώλια, Γ.Ρεθεμιωτάκη, Βιβλιοθήκη Αρχαιολογικής Εταιρείας, αρ. 218
-    Μινωικός Πολιτισμός, Στ. Αλεξίου, Εκδ. Αλεξίου
-    Η επιστροφή της Μεγάλης Θεάς, Marjia Gimbutas, εκδ. Αρχέτυπο.
-    Μουσείο Ηρακλείου, Ι.Α. Σακελλαράκης, εκδ. Μουσείο Ηρακλείου
-    Πρώτη γνωριμία με την Κρήτη του Μίνωα, Λ.Κροντηρά, Εκδοτική Αθηνών
-    Η μινωική θεά μεθ’ υψωμένων χειρών, Στ. Αλεξίου, Κρητικά Χρονικά

Νέες αρχαιολογικές ζώνες στην παλιά πόλη Χανίων



Νέα δδομένα για την παλιά πόλη των Χανίων δημιουργεί η απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού, με την οποία εγκρίνεται η νέα οριοθέτηση ζωνών Α’ και Β’ προστασίας του αρχαιολογικού χώρου, ενώ παράλληλα ανακαλείται η Υπουργική Απόφαση του 1965 με την οποία είχε κηρυχθεί η παλιά πόλη ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο.

Ουσιαστικά πρόκειται για εναρμόνιση των όρων προστασίας της παλιάς πόλης σύμφωνα με τον ισχύοντα αρχαιολογικό Νόμο και ταυτόχρονα επιλύονται προβλήματα που δημιουργούσε η Απόφαση του 1965 σχετικά και με το «ρυμοτομικό Δοξιάδη» και σε ιδιοκτησίες.

Αναλυτικά, σύμφωνα με την απόφαση που υπεγράφη στις 23/3 και την οποία παρουσιάζει το Flashnews.gr , εγκρίνεται η οριοθέτηση Ζωνών Α’ και Β’ προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της πόλης των Χανίων με τις οποίες ουσιαστικά η παλιά πόλη διαιρείται σε τρία τμήματα απο την άποψη της αρχαιολογικής προστασίας.

Το 1ο τμήμα αφορά στα Βενετσιάνικα τείχη μαζί με τις τάφρους. Το 2ο τμήμα αφορά στον λόφο Καστέλι μαζί με τα Βυζαντινά τείχη. Το 3ο τμήμα αφορά στην υπόλοιπη παλιά πόλη.

Ζώνη Α’

"Ως Ζώνη Α’ απολύτου προστασίας ορίζεται το ανατολικό και το δυτικό τμήμα της Ενετικής Οχύρωσης με τις τάφρους, καθώς και το νότιο τμήμα της Ενετικής Οχύρωσης με την τάφρο του, έως το τμήμα που οριοθετείται από την πίσω όψη υφιστάμενων νεωτέρων κτισμάτων……

Εντός της Ζώνης Α’ επιτρέπονται:

α) Οι εργασίες αποκατάστασης του αρχικού επιπέδου των τάφρων, όπου αυτό έχει αλλοιωθεί.
β) Η απομάκρυνση όλων των νεωτερικών κατασκευών.
γ) Οι φυτεύσεις και λοιπές εργασίες ανάδειξης των τάφρων και των οχυρώσεων.
δ) Η διέλευση υπογείων δικτύων Κοινής Ωφελείας."

Ζώνη Β’

Η Ζώνη Β’ προστασίας διακρίνεται σε ζώνες Β1, Β2 και Β3.

"Η Ζώνη Β1 περιλαμβάνει το λόφο Καστέλι, στον οποίο αποκαλύπτονται σημαντικά κατάλοιπα της Μινωϊκής Κυδωνίας και περικλείεται από την ελληνιστική και βυζαντινή οχύρωση….

Η Ζώνη Β2 περιλαμβάνει το αντιτείχισμα με υφιστάμενα νεώτερα κτίσματα και τμήμα που καταλαμβάνει την τάφρο…..

Η Ζώνη Β3 περιλαμβάνει την εντός της ενετικής οχύρωσης Μεσαιωνική πόλη των Χανίων…»

Και η απόφαση την οποία υπογράφει ο υφυπουργός Πολιτισμού κ.Πέτρος Αλιβιζάτος καταλήγει ως εξής :

"Κατόπιν των ανωτέρω ανακαλείται η αρ. 6478/26-7-1965 Υ.Α. (ΦΕΚ 523/Β/16-8-65) «Περί κηρύξεως της εντός των τειχών πόλεως Χανίων ως ιστορικού διατηρητέου μνημείου»"

Δείτε εδώ ολόκληρη την απόφαση του υπ.Πολιτισμού & Τουρισμού

Ναπολέων Σαραντίδης
sarantidis@flashnews.gr

ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΑΥΛΙΔΙ του Ευριπίδη στα Χανιά


Γεγονός 

Τίτλος:
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΑΥΛΙΔΙ του Ευριπίδη
Πότε:
02.08.2012 
Πού:
Θέατρο Ανατολικής Τάφρου -
Κατηγορία:
Θέατρο

Περιγραφή






31/7/2012ΗράκλειοΚηποθέατρο "Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ"21:3010,00 €



1/8/2012ΡέθυμνοΘέατρο "Ερωφίλη"21:3010,00 €




2/8/2012ΧανιάΘέατρο Ανατολικής Τάφρου21:3010,00 €
















ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:

Η προπώληση εισιτηρίων αρχίζει στις 10 Μαΐου από τη Viva.gr, τηλέφωνο 13855

Τα εισιτήρια όλων των παραστάσεων θα προπωλούνται στην τιμή των 10 ευρώ μέχρι τις 10 Ιουνίου και στην τιμή των12 ευρώ μέχρι τις 15 Ιουνίου.

Οι τιμές των εισιτηρίων στα φυσικά σημεία προπώλησης και στο ταμείο του θεάτρου θα είναι 17 ευρώ (κανονικό) και 12 ευρώ (φοιτητικό, μαθητικό, ανέργων).

Τοποθεσία

Τοποθεσία:
Θέατρο Ανατολικής Τάφρου

Αγχος και οικονομικη κριση


Αγχος και οικονομικη κριση

Έρευνες έχουν αποδείξει ότι όταν ο άνθρωπος βρίσκεται σε παρατεταμένο άγχος, υπάρχουν σημαντικότατες επιδράσεις στην ψυχική του διάθεση, και κατ’ επέκταση στον οργανισμό του π.χ. ημείωση της άμυνας του οργανισμού, μέσα από έναν πολύπλοκο μηχανισμό που οφείλεται στην επικοινωνία νευρικού και αμυντικού συστήματος του οργανισμού μας.
 π.χ. η μείωση της άμυνας του οργανισμού, μέσα από έναν πολύπλοκο μηχανισμό που οφείλεται στην επικοινωνία νευρικού και αμυντικού συστήματος του οργανισμού μας
(βλ  άρθρο «η επίδραση του άγχους στην άμυνα του οργανισμού μας»).
Όπως έχει αποδειχθεί, ο εγκέφαλος μας, συγκεκριμένα η περιοχή που χαρακτηρίζαμε ως «συναισθηματικό εγκέφαλο», και ονομάζεται μεταιχμιακό σύστημα, διαθέτει και «ενεργοποιεί» το έμφυτο όπλο του άγχους, ως αντίδραση σε κάτι που θα το θεωρήσει ως «απειλή» απέναντι στην ζωή μας. 
Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος μας έχει την δυνατότητα να αντιδράσει απέναντι στον κίνδυνο απόλυσής μας από την εργασία, με παρόμοιο τρόπο όπως θα αντιδρούσε αν βρισκόμασταν αντιμέτωποι με ένα επικίνδυνο φίδι μπροστά μας.

Η οικονομική κρίση κατά κάποιον ανάλογο τρόπο απειλεί και αυτή την επιβίωσή μας και την επιβίωση των παιδιών μας, τα οποία το ένστικτό μας επιτάσσει να τα προστατέψουμε. Στην συγκεκριμένη κατάσταση όμως υπάρχει μία επιπλέον σημαντικότατη διαφορά η οποία μεγεθύνει την βαρύτητα του άγχους που βιώνουμε. Η αντιμετώπιση της κατάστασης, για παράδειγμα της απόλυσης μας, δεν βρίσκεται «στα χέρια μας» και δεν μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε μία φορά και αυτή να τελειώσει. «Αιωρείται από πάνω μας» θα μπορούσαμε να πούμε. Μία κατάσταση την οποία δεν μπορούμε να ελέγξουμε ή να ξέρουμε πως να αντιδράσουμε απέναντί της, μεγεθύνει υπερβολικά το άγχος μας.
Ακόμη και αν βρισκόμασταν απέναντι σε ένα επικίνδυνο δηλητηριώδες φίδι, θα μπορούσαμε να τρέξουμε μακριά του ή να το πετάξουμε μακριά με ένα κλαδί. Στην περίπτωση του οικονομικού άγχους, ο άνθρωπος πέραν του αν καταφέρει, να εργάζεται σε δύο δουλειές, δεν μπορεί να αυξήσει το εισόδημα του προκειμένου να ανταποκριθεί. Πρόκειται για μία κατάσταση άγχους, πιο «ύπουλης» και ψυχοφθόρας αφού η απειλή είναι «μη ορατή» στα μάτια μας και επιπλέον συνεχής και παρατεταμένη σε διάρκεια, απειλώντας το ένστικτοι της επιβίωσής μας.

Το παρατεταμένο και οξύ άγχος που βιώνουμε, καθώς δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί, σιγά σιγά οδηγεί σε «απόσυρση» από την πάλη για επιβίωση και παθητικότητα του ατόμου, το οποίο νιώθει ανίκανο να αντιδράσει. Μπορεί να οδηγήσει σε μελαγχολία, δυσθυμία, κατάθλιψη και ψυχοσωματικά συμπτώματα.

Προκειμένου η λειτουργία της διαδικασίας αυτής να γίνει πιο κατανοητή, αξίζει να αναφέρουμε ένα σημαντικό πείραμα της ψυχολογίας, κάπως σκληρό, που έγινε πάνω σε ζώα, συγκεκριμένα σε σκύλους, ενδεικτικό όμως αυτού που βιώνει ο άνθρωπος. Συγκεκριμένα σκύλοι τοποθετήθηκαν σε χωριστούς θαλάμους, στο δάπεδο των οποίων διοχετευόταν ηλεκτρικό ρεύμα, ανά κάποιο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα τα ζώα να δέχονται περιστασιακά μικρά ηλεκτροσόκ σε στιγμή που βεβαίως δεν μπορούσαν να προβλέψουν.
Στην αρχή του πειράματος τα ζώα προσπαθούσαν να αντιδράσουν, καθώς η αναμονή του επόμενου ηλεκτροσόκ δημιουργούσε άγχος και κατέβαλαν προσπάθεια να το αποφύγουν. Μετά τα πρώτα ηλεκτροσόκ, τα ζώα συνειδητοποιούσαν πως ότι και αν έκαναν δεν μπορούσαν να αποφύγουν τα ηλεκτροσόκ με αποτέλεσμα το «πέρασμα» σε μια παθητική κατάσταση απόσυρσης.
Συγκεκριμένα, ήταν πια ξαπλωμένα στο δάπεδο του θαλάμου και δεν κατέβαλαν καμία προσπάθεια να αποφύγουν το ηλεκτροσόκ. Παρ’ ότι «σκληρό» και ως ζωόφιλοι θα χαρακτηρίζαμε άκαρδο το πείραμα αυτό, δείχνει με απτό τρόπο πως το παρατεταμένο άγχος οδηγεί βαθμιαία σε δυσθυμία ή και κατάθλιψη όταν νιώθουμε ότι δεν μπορούμε να αντιδράσουμε.
Ένας επιπλέον παράγοντας που μπορεί να αυξήσει το άγχος που βιώνουν οι άνθρωποι από την οικονομική κρίση στην χώρα μας, όσο περίεργο και αν ακούγεται είναι η ηθική τους. Πολλοί άνθρωποι νιώθουν ότι θίγεται η αξιοπρέπεια και η εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους όταν έχουν οικονομικές οφειλές προς τις οποίες δεν μπορούν να ανταποκριθούν. Το μυαλό τους βιώνει μία επιπλέον «απειλή», την απειλή απέναντι στην αυτοεικόνα τους, που περιλαμβάνει στοιχεία όπως η εντιμότητα, το κύρος τους κλπ. Πρόκειται για ευαίσθητους ανθρώπους, οι οποίοι έχουν ανατραφεί με τις αξίες αυτές.
Στην σημερινή εποχή όμως, προκειμένου να μειώσουν το άγχος τους, πρέπει το μυαλό τους να «μάθει» ότι δεν απειλείται, λόγω της έκτασης των καταστάσεων, η αξιοπρέπειά τους. Άνθρωποι που η ηθική τους διαφέρει όσον αφορά αυτό το κομμάτι, δεν βιώνουν αυτό το επιπλέον άγχος, πέραν αυτού της επιβίωσης.
Η αντιμετώπιση των καταστάσεων που αναφέραμε δεν είναι εύκολο δυστυχώς να γίνει από το άτομο μόνο του, καθώς αυτό νιώθει ότι θα αντιμετωπίσει την κατάσταση μόνο αυξάνοντας το εισόδημά του, ολοκληρωτικά ενταγμένο σε μία αγχώδη κατάσταση, όπου η αύξηση του εισοδήματος δείχνει ως η μόνη λύση.
Η ουσιαστική αντιμετώπιση βρίσκεται στην προσπάθεια επιβολής της λογικής σκέψης πάνω στην συναισθηματική αντίδραση του άγχους. Στον γραπτό λόγο, και μιλώντας γενικά, πιθανά ακούγεται θεωρητική ως λύση. Για τον λόγο αυτό κάθε άνθρωπος, έστω και με βοήθεια, πρέπει να προσπαθήσει να επανεξετάσει με την λογική του, τους κινδύνους που θεωρεί ότι αντιμετωπίζει λόγω της οικονομικής κρίσης και αν πραγματικά οι κίνδυνοι αυτοί είναι τόσο άμεσοι. Το άγχος έχει την ιδιότητα να επηρεάζει την λογική μας σκέψη, και να την παραλύει.
Έτσι ακούγοντας και μόνο έναν θόρυβο από την εξάτμιση του αυτοκινήτου μας, η σκέψη μας μπορεί, λόγω του άγχους «να μεταπηδά» παράλογα, στο πως αν προκύψει ένα έξοδο του αυτοκινήτου, θα πληρώσουμε το ενοίκιο.
Οι «μεταπηδήσεις» αυτές της λογικής μας σκέψης, είναι ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του άγχους, τα οποία μάλιστα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να γίνουν από το ίδιο το άτομο αντιληπτά. Το άτομο, ως υποκειμενικός αναλυτής του εαυτού του, μπορεί να θεωρεί τις μεταπηδήσεις αυτές απόλυτα λογικές.

Πέρα από την βοήθεια που θα πρέπει να ζητήσουμε από κάποιον ειδικό θα πρέπει να γνωρίζουμε επίσης ότι το χιούμορ, είναι ένας ιδιαίτερα υγιής μηχανισμός άμυνας ο οποίος πρέπει να προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε, καθώς και η διατήρηση της ποιότητας της ζωής, κυρίως μέσω της διατήρησης των κοινωνικών επαφών μας.

Νικόλαος ΒακόνδιοςΨυχολόγος - Πτυχιούχος Αριστοτελείου Παν/μίου Θεσσαλονίκης
Τηλ.Ιατρείου             2108613873      
Κιν.             6945889963      

Η ψυχολογία μας το καλοκαίρι


ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ



Η ψυχολογία μας το καλοκαίρι

Έφτασε το πολυπόθητο καλοκαίρι και μαζί του η ανησυχία για το πώς θα δείχνουμε στην παραλία. Η ερώτηση είναι η εξής: Αξίζει τον κόπο κάθε χρονιά να μας καταβάλλει τόσο πολύ το άγχος και το αποτέλεσμα της τελευταίας στιγμής και της εξαντλητικής δίαιτας να είναι πάντα προσωρινό;

Η ψυχική μας ηρεμία σίγουρα δεν διασφαλίζεται με καμία στερητική προσπάθεια της τελευταίας στιγμής γιατί πάντα θα υπάρχει κάποιο κιλό που πρέπει να χαθεί, λίγη παραπάνω κυτταρίτιδα και κάποια πρωτοεμφανιζόμενη ραγάδα.

Φέτος λοιπόν ας προσπαθήσουμε να εκτιμήσουμε τον εαυτό μας με τα ελαττώματα και τις αδυναμίες του και αν πραγματικά θέλουμε ν’ασχοληθούμε με αυτόν ας το κάνουμε, αλλά με αγάπη, με τους εξής τρόπους:
• Ας τον φροντίζουμε όλη την διάρκεια του χρόνου, όσο περισσότερο μπορούμε.
• Μην τον διαλύσουμε με εξαντλητικές δίαιτες αλλά ας τον φροντίσουμε με ένα πρόγραμμα υγιεινής & ισορροπημένης διατροφής με διάρκεια.
• Ας μειώσουμε το κάπνισμα και την χρήση αλκοολούχων ποτών αντικαθιστώντας τα με φυσικούς χυμούς, ανθρακούχο νερό & light αναψυκτικά, όσες φορές μπορούμε να τα αποφύγουμε.
• Μειώστε την κατανάλωση λιπαρών τροφών & έτοιμου φαγητού, φροντίστε μόνοι σας το τι θα φάτε, θυμηθείτε ότι η τροφή είναι το καύσιμο του οργανισμού μας.
• Ξαναγνωριστείτε με το σώμα σας. Κάντε μασάζ, βάλτε κρέμες και παρατηρήστε τις ανάγκες και τα ελαττώματά σας.
• Σηκωθείτε από την ξαπλώστρα: περπάτημα, κολύμπι και ρακέτες θα σας βοηθήσουν να χαλαρώσετε και να αναζωογονηθείτε.

Σκοπός μας λοιπόν δεν είναι να αποκτήσουμε το σώμα που πάντα ονειρευόμαστε αλλά να εξασφαλίσουμε την ψυχική και σωματική μας υγεία ανεξάρτητα από την εποχή του χρόνου.Και μην ξεχνάτε, είμαστε το αποτέλεσμα της τροφής και των σκέψεών μας.

Καλό Καλοκαίρι!!!

ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ ΧΑΝΙΑ- SENSO


Kαλη διασκεδαση στο κλαμπ senso!

delivery στα Χανιά

vespo-συνάντηση!


Στις 30 Ιουνίου και 1 Ιουλίου ολες οι βέσπεςτης Κρητης θα δώσουν το παρών για την 4η Παγκρητια Συναντηση.
Για περισσότερες πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχών μπειτε στην σελιδα του face book www.facebook.com/VespaClubChania  ή στο blog vespaclubhania.blogspot.com .Αλλες πληροφορίες στα τηλεφωνα 6983671828 και 6945970386

Σκακιστική λέσχη Α.Ο Κύδων



Η Σκακιστική λέσχη βρίσκεται στην οδο Ξανθουλίδου 24 .Λειτουργούν τμήματα εκμάθησης για αρχάριους και προχωρημένους σκακιστές.Τα τμήματα λειτουργούν καθημερινά και μπορούν να παρουν μέρος παιδιά απο 5 ετών και πάνω,Για πληροφορίες τηλεφωνείστε στο 2821027348 καθε απόγευμα απο τις 5 εως τις 8 μ.μ

ΠΑΛΑΙΟ ΛΙΜΑΝΙ ΧΑΝΙΩΝ






Η κατασκευή του λιμανιού των Χανίων πραγματοποιήθηκε ανάμεσα στα 1320 κα 1356 από τους ενετούς με σκοπό την προστασία της πόλης των Χανίων. Τα προβλήματα του λιμανιού ήταν οι βόρειοι άνεμοι και οι προσχώσεις της λεκάνης από τα νερά της βροχής και των υπονόμων. Για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων έκτισαν λιμενοβραχίονα στον οποίο υπήρχε άνοιγμα για την ανανέωση του νερού.
Από την Ακτή Ενώσεως μπορείτε εύκολα να δείτε και να θαυμάσετε το Βενετικό φάρο Χανίων χτισμένο στο τέλος του τείχους στην είσοδο του λιμανιού ο οποίος χτίστηκε αρχικά από τους Βενετούς το 1570 και μετέπειτα ανακατασκευάστηκε για τελευταία φορά το 1830 κατά την περίοδο της Αιγυπτιοκρατίας στη μορφή που διατηρείται σήμερα.
Μπορείτε να τον επισκεφθείτε αν κατευθυνθείτε ανατολικά στο τέλος του λιμανιού των Χανίων Κρήτης και περπατήσετε κατά μήκος του τείχους. Δεν επιτρέπεται να μπείτε στο φάρο εξαιτίας της ευαίσθητης δομής του κτιρίου. Η θέα του παλιού λιμανιού των Χανίων από το φάρο είναι καταπληκτική ενώ το ηλιοβασίλεμα σ´ αυτό το σημείο θ´ αποδειχτεί σίγουρα μια ανεπανάληπτη εμπειρία. Το Ενετικό λιμάνι Χανίων έχει γίνεί πόλος έλξης για πολλούς τουρίστες οι οποίοι διαμένουν στα γραφικά ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια της Παλιάς Πόλης, που συνδέει το λιμάνι με την νέα πόλη των Χανίων.



ΑΡΧΑΙΑ ΚΥΔΩΝΙΑ




Η ιστορία των Χανίων ξεκινά την νεολιθική εποχή, όταν οι πρώτοι κάτοικοι δημιούργησαν οικισμό πάνω στο χαμηλό λόφο Καστέλλι που υψώνεται πάνω από το ενετικό λιμάνι. Σίγουρα ο λόφος Καστέλλι δεν επιλέχτηκε για την υπέροχη θέα, αλλά κυρίως για τα πλεονεκτήματα που πρόσφερε στην άμυνα των κατοίκων. Γενικά κάθε ύψωμα προσφέρει έγκαιρο εντοπισμό του εχθρού που πλησιάζει και παράλληλα είναι δυσκολότερο να κατακτηθεί, ειδικά αν έχει απόκρημνες πλευρές που κάνουν την πρόσβαση του εχθρού δύσκολη ή αδύνατη.

Σύμφωνα με τις αρχαιολογικές έρευνες στη συνοικίαΚαστέλλι αποδείχτηκε πως η σημερινή πόλη των Χανίωνείναι κτισμένη πάνω στα ερείπια της αρχαίας Κυδωνίας. Οι εκδοχές είναι πολλές όσον αφορά την ετυμολογία του τοπωνυμίου της πόλης. Πιθανόν να προέρχεται από παραφθορά του ονόματος Χθονία που ήταν ένα από τα αρχαία ονόματα της Κρήτης, από όπου μπορεί να προέρχεται και το όνομα Χανιά. Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή προέρχεται από το Αραβικό Χάνι ή τέλος από την αλχανία κώμη (προάστιο ή συνοικία της Κυδωνίας).

Κατά την μυθολογία ιδρυτής της είναι ο Κύδων υιός του Μίνωα και της νύμφης Ακακκαλίδος και αναφέρεται από τον Όμηρο ως μια από τις σπουδαιότερες πόλεις της Κρήτης, ενώ οι Κύδωνεςθεωρούνται ως προελληνικό φύλο.  Οι αρχαίοι συγγραφείς θεωρούν την Κυδωνία "μητέρα των άλλων κρητικών πόλεων".

Κατά τις ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν, ανακαλύφθηκαν πολλοί τάφοι και πλούσια κεραμική διαφόρων περιόδων, κτερίσματα μυκηναϊκής εποχής, οικοδόμημα τύπου μινωικού μεγάρου, τμήματα τοιχογραφιών υστερομινωικής περιόδου, τεμάχιο ψευδόστομου αμφορέα με εγχάρακτη επιγραφή γραμμικής γραφής Β´, τρεις πήλινες πινακίδες με γραμμική Γραφή Β´, αγάλματα ρωμαϊκής εποχής, αριστουργηματικό ψηφιδωτό των τελευταίων ελληνιστικών χρόνων κ.ά.

Τα πλούσια αυτά ευρήματα βεβαιώνουν ότι στην περιοχή της σημερινής πόλης είχε δημιουργηθεί σημαντικός οικισμός από τη νεολιθική εποχή, που με το πέρασμα των χιλιετηρίδων εξελίχθηκε στη μεταγενέστερη Κυδωνία.
Σταδιακά ο οικισμός εξελίχθηκε στον σημαντικότερο της Δυτικής Κρήτης με λιμάνι υποτυπώδες αλλά σημαντικότατο για την άνθιση της Κυδωνίας, δεδομένου ότι η οικονομία της μινωικής Κρήτηςβασιζόταν στο θαλάσσιο εμπόριο.
Η αρχαία Κυδωνία, όπως ονομάζονταν τα μινωικά Χανιά, ανέπτυξε ακμαία βιοτεχνία και συσσώρευσε πλούτο με το εμπόριο. Οι κάτοικοι της έκτισαν ένα σπουδαίο ανάκτορο, το μινωικό ανάκτορο της Κυδωνίας, το οποίο όμως περιμένει ακόμα να ανασκαφεί, πράγμα δύσκολο.