ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

Ο μεγαλύτερος ίσως αρχαιοελληνικός ναός στην Κρήτη, αφιερωμένος στην Αρτέμιδα Σκοπελίτιδα (52 μ. x 19,60 μ.), ανακαλύφθηκε από τον αρχαιολόγο Νίκο Παναγιωτάκη στην κορυφή του λόφου Κεφάλα, στην περιοχή των Γουρνών, κοντά στα χωριά Καινούργιο Χωριό, Γάλυπε και Σκόπελα της Επαρχίας Πεδιάδας του Νομού Ηρακλείου, ύστερα από επιφανειακή έρευνα.
«Πιστεύουμε ότι το ιερό της Κεφάλας πιθανόν ήταν αφιερωμένο στην Αρτέμιδα Σκοπελίτιδα», λέει ο αρχαιολόγος Νίκος Παναγιωτάκης«Πιστεύουμε ότι το ιερό της Κεφάλας πιθανόν ήταν αφιερωμένο στην Αρτέμιδα Σκοπελίτιδα», λέει ο αρχαιολόγος Νίκος ΠαναγιωτάκηςΗ συγκεκριμένη αποκάλυψη έγινε στο Κρητολογικό Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στο Ρέθυμνο.
«Ο λόφος της Κεφάλας βρίσκεται νοτιοδυτικά των Γουρνών μεταξύ δύο ποταμών, του Αϊ-Γιαννιού Πετζέτη, ανατολικά, και του Πατσιδιώτη δυτικά. Είναι μια σημαντική θέση, όπου πιθανότατα υπήρχε μινωική φρυκτωρία - περιοχή Σωρός, ενώ βρέθηκε επίσης κεραμική των αρχαϊκών, κλασικών και ελληνιστικών χρόνων», μας λέει ο κ. Παναγιωτάκης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «το ιερό αναπτυσσόταν στην κορυφή του λόφου, που είχε ισοπεδωθεί γι' αυτό το σκοπό, και σε ένα άνδηρο σε χαμηλότερο επίπεδο. Στο χαμηλότερο άνδηρο υπήρχε ο περίβολος, που περιέκλειε το χώρο του ιερού και ήλεγχε την πρόσβαση προς αυτό. Η είσοδος θα ήταν στη νότια πλευρά, τη μόνη που επιτρέπει σχετικά εύκολη πρόσβαση στην κορυφή του λόφου.
Ο κυρίως ναός στην κορυφή ακολουθεί τον προσανατολισμό του λόφου, από βορειοανατολικά προς νοτιοδυτικά, βλέπει δηλαδή απευθείας τη θάλασσα, και είναι τέτοιας μνημειώδους κατασκευής, ώστε θα ήταν ορατός σε μεγάλη απόσταση από τη θάλασσα και την ξηρά.
Σήμερα σώζονται τα θεμέλια του δυτικού τοίχου με μεγάλους ημιλαξευμένους δόμους, αρχικού μήκους 52 μ. και τμήματα των στενών βαθμιδωτών τοίχων (το πλάτος δεν έχει προσδιοριστεί, τελευταία μέτρηση: 19,60 μ.), αποδίδοντας μια εξαιρετικά στενόμακρη κάτοψη».
Αρχιτεκτονικά κατάλοιπα
Ποια στοιχεία όμως συντείνουν στο ότι πρόκειται για ένα τόσο σημαντικό μνημείο;
«Η ερμηνεία των αρχιτεκτονικών καταλοίπων, και πριν απ' όλα ο ανατολικός προσανατολισμός του κτιρίου, κλασικός για αρχαίους ελληνικούς ναούς, το μνημειώδες μέγεθός του, με έμφαση στον άξονα του μήκους, σύνηθες χαρακτηριστικό της ναοδομίας κατά τη Γεωμετρική, την Ανατολίζουσα και την Πρώιμη Αρχαϊκή περίοδο, η ύπαρξη περιβόλου ισχυρής και επιμελημένης κατασκευής, από μεγάλους ημιλαξευμένους δόμους και η περίοπτη θέση του λόφου, που δεσπόζει στο Κρητικό Πέλαγος, από τη Ρογδιά μέχρι και τη Χερσόνησο.
Τα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα και η θέση πάνω στον "επίσκοπο" αυτό λόφο υποδεικνύουν, επομένως, την ύπαρξη σπουδαίου λατρευτικού κέντρου, άγνωστου μέχρι τώρα από τις αρχαίες πηγές (επιγραφές, αρχαίους συγγραφείς ή νεότερους περιηγητές). Ο Παυσανίας, βέβαια, αναφέρει δύο ιερά στην Κρήτη, ένα Δικτύνναιον στη δυτική Κρήτη και ένα ιερό αφιερωμένο στην Αρτέμιδα χωρίς γεωγραφικό προσδιορισμό.
Ο Στράβων, επίσης, αναφέρει ιερό αφιερωμένο στη Βριτόμαρτη στη Χερσόνησο, επίθετο που συνδέεται με την Αρτέμιδα αλλά και τη Δίκτυννα. Η Αρτεμις-Βριτόμαρτις ήταν, εξάλλου, πάντα συνδεδεμένη με τη Χερσόνησο, όπου υπήρχε και ξόανό της. Επιγραφή των αρχών του 2ου αιώνα π.Χ., που είχε βρεθεί από τον αρχαιολόγο Νικόλαο Πλάτωνα στο λόφο της Φορτέτσας κοντά στην Κνωσό και δημοσιεύτηκε το 1948 στα Κρητικά Χρονικά, αναφέρεται σε ιερό αφιερωμένο στην Αρτέμιδα Σκοπελίτιδα».
Ιστορικά δεδομένα
Υπάρχουν ιστορικά δεδομένα που πιστοποιούν αυτή την άποψη;
«Πιστεύουμε ότι το ιερό της Κεφάλας πιθανόν ήταν αφιερωμένο στην Αρτέμιδα Σκοπελίτιδα, που μαρτυρείται στη μεταφερμένη στην Κνωσό επιγραφή, για πολλούς λόγους: η λέξη Σκόπελος σήμαινε στην αρχαία ελληνική "κάθε ψηλό βράχο ή κάθε απόκρημνο ύψωμα που βρίσκεται προς την πλευρά της θάλασσας", όπως είναι και η θέση του λόφου της Κεφάλας, που θα μπορούσε επομένως να συνδεθεί με το επίθετο Σκοπελίτις της παραπάνω επιγραφής. Ως γνωστόν, η Αρτεμις ιδίως πάνω σε υψώματα είχε ναούς λατρείας.
Το κοντινό χωριό Σκόπελα, μόλις 3 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του ιερού, που διασώζει αρχαία καταγωγή και μνημονεύεται σε όλες τις απογραφές και σε έγγραφα της Ενετοκρατίας και της Οθωμανικής Περιόδου, αποτελεί προφανώς ενισχυτικό τοπωνυμικό στοιχείο για το όνομα "Αρτεμις Σκοπελίτις". Το γεγονός ότι η Κεφάλα βρίσκεται στα όρια τριών πόλεων-κρατών, της Κνωσού, της Λύκτου και της Χερσονήσου, και είναι πολύ κοντά και στην Ελτυναία και στη Λύκαστο (στο Αστρίτσι), ενισχύει την άποψη ότι πρόκειται για σημαντικό ιερό, που πιθανόν ανήκε στη Χερσόνησο.
Στην επιγραφή από τη Φορτέτσα αναφέρεται μαζί με την Αρτέμιδα Σκοπελίτιδα και ο πατέρας της, ο Δίας. Συνδέουμε, επομένως, το ιερό του Διός Θενάτα στην Αμνισό, με το ιερό στην Κεφάλα, που βρίσκεται μόλις 6,5 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά. Εκτός από το ιερό του Διός Θενάτα στην Αμνισό, υπάρχει και το σπήλαιο της Ειλείθυιας, θεάς προστάτιδας του τοκετού. Η Αρτεμις είναι επίσης θεά προστάτις του τοκετού και της ανατροφής των νεογνών. Σύμφωνα με τον Απολλώνιο τον Ρόδιο, η Αμνισός ήταν ο αγαπημένος τόπος αναψυχής της Αρτέμιδος, που λουζόταν στο γειτονικό ομώνυμο ποταμό, μαζί με είκοσι Αμνίσιες νύμφες, όπως σημειώνει ο Καλλίμαχος. Η Αρτεμις, επομένως, είναι στενά συνδεδεμένη με την Αμνισό, αλλά και με τη Χερσόνησο.
Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η Κεφάλα βρίσκεται ανάμεσα στην Αμνισό και τη Χερσόνησο και ότι η Λύκτος και η Χερσόνησος ήταν δωρικές πόλεις ως προς το χαρακτήρα τους και, επομένως, φυσικοί σύμμαχοι της Σπάρτης, η οποία συνδεόταν στενά με τη λατρεία της Ορθίας Αρτέμιδος. Το ιερό της Κεφάλας βρίσκεται εντός των ορίων της Χερσονήσου και της Λύκτου - το Κοινόν των Λυττίων.
Το ιερό επομένως ίσως ανήκε στη Χερσόνησο, που η στενή σχέση της με τη θεά Αρτέμιδα μαρτυρείται από διάφορες πηγές. Η καταστροφή του ιερού μπορεί να προκλήθηκε κατά το 2ο αιώνα π.Χ. -θύμα ίσως πολιτικών ή και θρησκευτικών διενέξεων. Η καταστροφή του μπορεί να προκλήθηκε από την Κνωσό, που πήρε ίσως την επιγραφή του ιερού (που βρέθηκε στη Φορτέτσα) σε δικό της έδαφος».


«Τάφος του Γενάρχη» και «Δεξαμενή των Καθαρμών»

Το νέο εντυπωσιακό εύρημα- η έρευνα αναμένεται να έχει συνέχεια- δεν είναι το μοναδικό στα Χανιά, την αρχαία Κυδωνία, που αποτελούσε το ένα από τα τρία μεγάλα ανακτορικά κέντρα της προϊστορικής Κρήτης, ανάλογο με εκείνα της Κνωσού και της Φαιστού. Ανάμεσα στις αποκαλύψεις που ξεχωρίζουν είναι το αρχείο με πινακίδες της Γραμμικής Β. Ο «Τάφος του Γενάρχη» όπου βρέθηκε η μοναδική στη μινωική τέχνη σφραγίδα του «Δεσπότη Θηρών» (1420-1400 π.Χ.), στην οποία απεικονίζεται ένας νέος όρθιος άνδρας με την πόλη κάτω από τα πόδια του. Η «Δεξαμενή Καθαρμών» (1650 π.Χ.) στη συνοικία Σπλάντζια- η μοναδική που έχει εντοπιστεί στη Δυτική Κρήτη και κοσμείται με τοιχογραφία. Και δεκάδες ακόμη μνημεία που καλύπτουν σχεδόν όλη τη διαδρομή της πόλης από την 3η χιλιετία π.Χ. και τα οποία αποκαλύπτονται μέσα από 21 ανασκαφές που περιλαμβάνονται στη δίγλωσση (ελληνικά-αγγλικά) έκδοση «Χανιά- Περιήγηση σε χώρους αρχαίας μνήμης», που διανέμεται δωρεάν από την ΚΕ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων με χορηγία της JΤΙ.

=================================================================



Νέες αρχαιολογικές ζώνες στην παλιά πόλη Χανίων

Νέα δδομένα για την παλιά πόλη των Χανίων δημιουργεί η απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού, με την οποία εγκρίνεται η νέα οριοθέτηση ζωνών Α’ και Β’ προστασίας του αρχαιολογικού χώρου, ενώ παράλληλα ανακαλείται η Υπουργική Απόφαση του 1965 με την οποία είχε κηρυχθεί η παλιά πόλη ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο.

Ουσιαστικά πρόκειται για εναρμόνιση των όρων προστασίας της παλιάς πόλης σύμφωνα με τον ισχύοντα αρχαιολογικό Νόμο και ταυτόχρονα επιλύονται προβλήματα που δημιουργούσε η Απόφαση του 1965 σχετικά και με το «ρυμοτομικό Δοξιάδη» και σε ιδιοκτησίες.

Αναλυτικά, σύμφωνα με την απόφαση που υπεγράφη στις 23/3 και την οποία παρουσιάζει το Flashnews.gr , εγκρίνεται η οριοθέτηση Ζωνών Α’ και Β’ προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της πόλης των Χανίων με τις οποίες ουσιαστικά η παλιά πόλη διαιρείται σε τρία τμήματα απο την άποψη της αρχαιολογικής προστασίας.

Το 1ο τμήμα αφορά στα Βενετσιάνικα τείχη μαζί με τις τάφρους. Το 2ο τμήμα αφορά στον λόφο Καστέλι μαζί με τα Βυζαντινά τείχη. Το 3ο τμήμα αφορά στην υπόλοιπη παλιά πόλη.

Ζώνη Α’

"Ως Ζώνη Α’ απολύτου προστασίας ορίζεται το ανατολικό και το δυτικό τμήμα της Ενετικής Οχύρωσης με τις τάφρους, καθώς και το νότιο τμήμα της Ενετικής Οχύρωσης με την τάφρο του, έως το τμήμα που οριοθετείται από την πίσω όψη υφιστάμενων νεωτέρων κτισμάτων……

Εντός της Ζώνης Α’ επιτρέπονται:

α) Οι εργασίες αποκατάστασης του αρχικού επιπέδου των τάφρων, όπου αυτό έχει αλλοιωθεί.
β) Η απομάκρυνση όλων των νεωτερικών κατασκευών.
γ) Οι φυτεύσεις και λοιπές εργασίες ανάδειξης των τάφρων και των οχυρώσεων.
δ) Η διέλευση υπογείων δικτύων Κοινής Ωφελείας."

Ζώνη Β’

Η Ζώνη Β’ προστασίας διακρίνεται σε ζώνες Β1, Β2 και Β3.

"Η Ζώνη Β1 περιλαμβάνει το λόφο Καστέλι, στον οποίο αποκαλύπτονται σημαντικά κατάλοιπα της Μινωϊκής Κυδωνίας και περικλείεται από την ελληνιστική και βυζαντινή οχύρωση….

Η Ζώνη Β2 περιλαμβάνει το αντιτείχισμα με υφιστάμενα νεώτερα κτίσματα και τμήμα που καταλαμβάνει την τάφρο…..

Η Ζώνη Β3 περιλαμβάνει την εντός της ενετικής οχύρωσης Μεσαιωνική πόλη των Χανίων…»

Και η απόφαση την οποία υπογράφει ο υφυπουργός Πολιτισμού κ.Πέτρος Αλιβιζάτος καταλήγει ως εξής :

"Κατόπιν των ανωτέρω ανακαλείται η αρ. 6478/26-7-1965 Υ.Α. (ΦΕΚ 523/Β/16-8-65) «Περί κηρύξεως της εντός των τειχών πόλεως Χανίων ως ιστορικού διατηρητέου μνημείου»"

Δείτε εδώ ολόκληρη την απόφαση του υπ.Πολιτισμού & Τουρισμού

Ναπολέων Σαραντίδης
sarantidis@flashnews.g
========================================================================

Χανιά: Υπογράφηκε η σύμβαση για την ανέγερση νέου μουσείου
Στον ελεύθερο χώρο του πρώην στρατοπέδου Χατζηδάκη στην Χαλέπα
Χανιά: Υπογράφηκε η σύμβαση για την ανέγερση νέου μουσείουΝέο Αρχαιολογικό Μουσείο αποκτούν τα Χανιά και μάλιστα σύντομα αφού η σύμβαση για την κατασκευή του υπογράφηκε μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και του αναδόχου του έργου (κοινοπραξία ΤΟΜΕΣ - ΠΡΟΕΤ - ΕΡΓΟΝΕΤ), άρα οι εργασίες αρχίζουν άμεσα. 

Το μουσείο πρόκειται να ανεγερθεί στον ελεύθερο χώρο του πρώην στρατοπέδου Χατζηδάκη -σήμερα είναι σκουπιδότοπος-  στην περιοχή της Χαλέπας με προϋπολογισμό 9.716.176,60 ευρώ (ποσό με ΦΠΑ). Το έργο άλλωστε είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα 2007 - 2013».
Το νέο μουσείο θα κατασκευαστεί σε μελέτη του αρχιτέκτονα κ. Θεοφάνη Μπομπότη, σύμφωνα με την οποία εκτός από τους εκθεσιακούς χώρους εμβαδού 1.800 τ. μ. προβλέπονται αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, αμφιθέατρο 140 θέσεων, αναψυκτήριο, βιβλιοπωλείο, χώρος διαλέξεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, εργαστήρια, αποθήκες κλπ. Προβλέπεται όμως ακόμη και υπαίθρια έκθεση αρχαιοτήτων.
Ουσιαστικό ρόλο στη διάταξη του κτιρίου παίζει το αίθριο, γύρω από τον οποίο αναπτύσσονται οι αίθουσες εκθέσεων και ο χώρος εισόδου, εκτόνωσης και διανομής των κυκλοφοριών. Το ύψος εξάλλου θα κυμαίνεται από έξι έως οκτώ μέτρα, κάτι σημαντικό για την ανάπτυξη των εκθέσεων. Οσο για το αναψυκτήριο και το πωλητήριο θα λειτουργούν και ανεξάρτητα. Η συνολικά καλυπτόμενη επιφάνεια είναι 5.230 τ. μ.
Πέραν αυτών προβλέπεται η σύνδεση της παλιάς πόλης με τη συνοικία της Χαλέπας με έναν δρόμο περιπάτου, ο οποίος θα οδηγεί από την πύλη του Κουμ Καπύ στο νέο μουσείο ακολουθώντας τον παραλιακό δρόμο.

======================================================
Χανια Γιαλι Τζαμι




γιαλί τζαμί χανιάΤο τούρκικο Γιαλί τζαμί δεσπόζει στο ενετικό λιμάνι των Χανίων και δύσκολα θα περάσει απαρατήρητο. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακού μεγέθους τετράγωνο κτήριο με μεγάλο τρούλο, που υποστηρίζεται από τέσσερα τόξα.
Πάνω στο κτίριο θα παρατηρήσετε 6 μικρούς θόλους, ενώ από το τζαμί απουσιάζει ο μιναρές που κατεδαφίστηκε στις αρχές του 20ου αιώνα.
Το όνομα "Γιαλί τζαμί" προέρχεται από το τούρκικο "Γιαλί Τζαμισί", δηλαδή τζαμί του γιαλού. Το τζαμί λειτουργούσε σαν μουσουλμανικός ναός μέχρι το 1923, οπότε έφυγαν από την Κρήτη οι τελευταίοι μουσουλμάνοι με την ανταλλαγή πληθυσμών ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία. Στην αυλή του υπήρχαν φοινικόδεντρα και τάφοι πασάδων.
Το τζαμί αυτό ήταν αφιερωμένο στον Κιουτσούκ Χασάν πασά, τον πρώτο τούρκο στρατιωτικό διοικητή των Χανίων.
Ουσιαστικά είναι το πρώτο τζαμί που χτίστηκε στην Κρήτη αμέσως μετά που κατακτήθηκε η πόλη των Χανίων από τους Τούρκους το 1649. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, το τζαμί χτίστηκε πάνω σε μικρό ναό που υπήρχε στην ίδια θέση.
Αρχιτεκτονικά το Γιαλί τζαμί παρουσιάζει έντονα αραβικά χαρακτηριστικά. Για μία περίοδο στέγαζε το Μουσείο Χανίων ενώ σήμερα φιλοξενεί διάφορες εκθέσεις τέχνης.

======================================================================================

Η λατρεία της Θεάς Μητέρας στην Μινωική Κρήτη








Από τη μακρινή αρχαιότητα, σε όλους του παραδοσιακούς πολιτισμούς οι άνθρωποι συνήθιζαν να χρησιμοποιούν διάφορες χειρονομίες και χαιρετισμούς, τόσο ως συμβολική ένδειξη αναγνώρισης μεταξύ τους, όσο και ως έναν τρόπο  ένωσης με το Θεό. Κάθε λαός είχε καθιερώσει στις παραδόσεις του συγκεκριμένες μορφές χαιρετισμών και συμβολικών χειρονομιών-κινήσεων, με τις οποίες μπορούσε να συνδέεται με τον Ουράνιο κόσμο.

Είναι ο λεγόμενος σωματικός ιερατισμός, μια τέχνη ιερή που γεννήθηκε μέσα από τα μυστήρια και ασκήθηκε αρχικά από τους ιερείς-μυημένους, τους Γιόγκι και τους ιερούς χορευτές. Κάθε θρησκευτικό σύστημα έχει το δικό του τύπο «μαγικών-τελετουργικών επικλήσεων» και τους δικούς του κώδικες επικοινωνίας με το ιερό. Η μελέτη της παράδοσης των διαφόρων πολιτισμών, μας φέρνει σ’ επαφή με διάφορες απεικονίσεις πάνω σε γλυπτά, αγάλματα, παραστάσεις. Έτσι βλέπουμε ιερατικές στάσεις, χειρονομίες και χαιρετισμούς στις τοιχογραφίες και τα αγάλματα των Αιγυπτίων, των λαών της Μεσοποταμίας, των Μινωιτών και Μυκηναίων, των Μάγια, των Ελλήνων, των Ρωμαίων ακόμα και στο χριστιανισμό. Αργότερα αυτή η ιερή γλώσσα μεταβιβάστηκε σε όλους τους ανθρώπους, κατέχοντας πάντα σπουδαίο ρόλο σε όλες τις θρησκευτικές τελετουργίες, τη μαγεία, τα τελετουργικά τυπικά αλλά και στην ίδια την καθημερινή ζωή.

Αυτές οι ιερές χειρονομίες ή μούντρας βασίζονταν πάνω στη γνώση της ύπαρξης κοσμικών ενεργειών που διαποτίζουν το σύμπαν και τον άνθρωπο και μπορούν να διοχετευτούν με την κατάλληλη σωματική, ενεργειακή, συναισθηματική και νοητική στάση. Δεν αρκεί δηλαδή να υπάρχει η κατάλληλη στάση του σώματος, χρειάζεται να μπορεί κανείς να είναι συνειδητός και στ’ άλλα επίπεδα για να μπορεί να συντελεστεί η ένωση με το ιερό. Σημαντικό ρόλο για να συντελεστεί αυτή η ένωση είχαν οι ηλιακοί χαιρετισμοί σε όλους τους πολιτισμούς που είχαν ένα κοινό σκοπό: τη διοχέτευση της θετικότερης ενέργειας που διαθέτει ο άνθρωπος, της προσφοράς του ίδιου του εαυτού του στην ανώτερη θεότητα.

Στη Μινωική Κρήτη ο σωματικός ιερατισμός μάς γίνεται γνωστός μέσα από ειδώλια και τοιχογραφίες με αναπαραστάσεις είτε της Θεάς-Μητέρας είτε ιερέων και ιερειών σε τελετουργικές στάσεις λατρείας. Σ’ αυτόν τον πολιτισμό η παρουσία και ο ρόλος της Θεάς-Μητέρας έχει ιδιαίτερη θέση. Αυτή  εξουσίαζε όλες τις μορφές ζωής και θανάτου. Ως θεά της γονιμότητας είχε για σύμβολό της τον ταύρο. Ως Πότνια των Θηρών, την απεικόνιζαν περιβαλλόμενη από δυο λιοντάρια και ιστάμενη πάνω σ’ ένα υψηλό σημείο. Ήταν ακόμη η θεά των φυτών και των δέντρων, η προστάτιδα του γάμου, και ως θεά των φιδιών ήταν η προστάτιδα της οικογενειακής εστίας. Τη θεά τη λάτρευαν αρχικά σε σπήλαια και στις κορυφές των βουνών. Αργότερα και σε ιερά. Στη λατρεία της ο φυσικός βράχος έπαιξε μεγάλο ρόλο, τονίζοντας τη χθόνια όψη της. Ο Εξαγνιστήριος Νιπτήρας στο παλάτι της Κνωσού ήταν αφιερωμένος στη θεά. Εκτός από τους ταύρους, σύμβολά της ήταν το δέντρο της ζωής, το φίδι, το άστρο, η κολώνα, το περιστέρι, το λιοντάρι, ο γρύπας, ο διπλός πέλεκυς, η τρίαινα, απεικονίσεις από τους κοίλους ή κυρτούς βωμούς της κ.ά.

Στην Κρήτη ο ταύρος ταυτίζεται με τον ουρανό και τον ήλιο, που γονιμοποιούν τη γη με τη ζέστη και τις βροχές, ενώ το θηλυκό στοιχείο, η θεϊκή αγελάδα, συσχετίζεται με τη Σελήνη, που το σχήμα της θυμίζει τα κέρατα. Έτσι ο γάμος του ταύρου με την αγελάδα είναι μαζί γάμος του ήλιου και του φεγγαριού. Αργότερα τα πρόσωπα του ιερού αυτού γάμου τα υποδύεται ο βασιλιάς και η βασίλισσα της Κνωσού, που το όνομα της Πασιφάη, δηλαδή ολόφωτη, δείχνει ακριβώς τη σχέση της βασίλισσας-θεάς με τη Σελήνη. Ο γιος της ο Μινώταυρος, άνθρωπος με κεφάλι ταύρου, λέγεται και Αστερίων, γιατί και αυτός όπως και ο πατέρας του, ταυτίζεται με τον έναστρο ουρανό.

Η εμφάνιση νεολιθικών ειδωλίων που απεικονίζουν παχύσαρκες γυμνές γυναικείες μορφές, μας κάνει να συμπεράνουμε ότι ήδη από εκείνα τα χρόνια λατρευόταν στην Κρήτη μια μεγάλη γυναικεία θεότητα. Αυτές οι αρχικές απεικονίσεις με το πέρασμα των χρόνων εξελίχθηκαν, παριστάνοντας τη θεά είτε ντυμένη με περίτεχνα ενδύματα και διάφορα σύμβολα (θεά των όφεων) είτε σε μεγαλύτερο μέγεθος, φορώντας κυλινδρικά ενδύματα και με τα χέρια υψωμένα σε διάφορες στάσεις. Στάσεις ευλογίας, δέησης ή χαιρετισμού.  Αυτός ο τύπος απεικόνισης της «θεάς με τα υψωμένα χέρια» έχει βασική σημασία για την μελέτη της μινωικής θρησκείας. Οι μελέτες και οι εργασίες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα πάνω στο θέμα, δεν έχουν καταλήξει σε οριστικά συμπεράσματα σε σχέση με το χρόνο εμφάνισης αυτής της αναπαράστασης, τη σημασία της και την προέλευσή της. Η επικρατέστερη άποψη σε σχέση με την καταγωγή αυτών των στάσεων είναι ότι προέρχονται από την Ανατολή, μιας κι έχουμε παρόμοιες αναπαραστάσεις θηλυκών θεοτήτων στη Μεσοποταμία, Βαβυλωνία, Αίγυπτο και Κύπρο. Έτσι, βρίσκουμε σφραγιδόλιθους στη Μεσοποταμία από την εποχή των δυναστειών της Ουρ (3η χιλιετία π.Χ) με αναπαράσταση της θεάς με υψωμένα τα χέρια στο ύψος και το άνοιγμα των ώμων, το ίδιο και στη Βαβυλώνα και Κύπρο. Στην Αίγυπτο επίσης βλέπουμε την ίδια στάση των θεαινών Ίσιδας και Νέφτιδας. Στην Κρήτη έχουν βρεθεί ειδώλια και αναπαραστάσεις σε πολλές τοποθεσίες.

Από τα γνωστότερα είναι τα ειδώλια του Ιερού των Διπλών Πελέκεων της Κνωσού, με τη χειρονομία των υψωμένων σε σχήμα ορθής γωνίας χεριών. Το ιδεολογικό περιεχόμενο και ο συμβολισμός επιβάλλουν του τρόπους μορφοποίησης: οι πήχεις μεγεθύνονται για να εξαρθεί το νόημα της χειρονομίας, το ίδιο και οι παλάμες, ο λαιμός επιμηκύνεται ώστε το πρόσωπο να φτάσει στο ύψος των παλαμών. Τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά, κυρίως τα μάτια, τονίζονται ιδιαίτερα. Αντίθετα το σώμα συρρικνώνεται και η φούστα λειτουργεί πλέον ως κύλινδρος-βάση του κορμού.

Παρόμοια ειδώλια αλλά με κάποιες παραλλαγές στη θέση των χεριών έχουν βρεθεί στη θέση Πρινιάς κοντά στην αρχαία πόλη Ριζηνία, (ΥΜ ΙΙΙ ΠΕΡΙΌΔΟΥ). Στο Γουρνιά έχουν βρεθεί 5 ειδώλια με ύψος που ποικίλλει από 20-35 εκατοστά. Σ’ ένα από αυτά η δεξιά παλάμη είναι στραμμένη προς τα έξω και η αριστερή είναι παράλληλη με τον κρόταφο.

Η παλιότερη παράσταση της θεάς βρίσκεται σ’ ένα σφραγιδόλιθο που βρέθηκε στα Μάλια και είναι της Παλαιοανακτορικής περιόδου (ΜΜ Ιβ), στα οποία τα χέρια είναι υψωμένα παράλληλα με το σώμα και το κάτω μέρος του σώματος είναι τριγωνικό. Παρόμοιος σφραγιδόλιθος Παλαιοανακτορικής περιόδου (ΜΜ ΙΙ) βρέθηκε στην Φαιστό. Στη νεκρόπολη της Φαιστού βρέθηκε επίσης χρυσό δαχτυλίδι που παριστάνει τη θεά καθισμένη σε θρόνο με υψωμένα τα χέρια και μπροστά της σε λατρευτική στάση εικονίζονται μια ιέρεια κι ένας κυνοκέφαλος. Όλες οι παραπάνω αναπαραστάσεις ανήκουν στην κατηγορία των χειρονομιών τύπου Ψ που σχετίζεται με τη θέση των χεριών σε σχέση με το σώμα. Τα χέρια σ’ αυτή τη θέση σχηματίζουν τα κέρατα, ιερό σύμβολο για τους Μινωίτες και βασικός συμβολισμός της θεάς-Μητέρας ως Κοσμικής Αγελάδας (Ίσις-Αθώρ).

Υπάρχει και μια άλλη κατηγορία, τα ειδώλια με χειρονομία των χεριών προς την κοιλιά που αποτελούν πρότυπο για τα μεταγενέστερα μυκηναϊκά ειδώλια ονομαζόμενα τύπου Φ. Μια από τις πιο συνηθισμένες χειρονομίες των μινωικών ειδωλίων σε όλες τις εποχές είναι αυτή των χεριών πάνω στο στήθος. Σε μια παραλλαγή τα χέρια διαγράφουν καμπύλη.

Ο αρχαιολόγος-ερευνητής Σπ. Μαρινάτος έχει καταγράψει τους διάφορους τύπους-στάσεις των ειδωλίων σε σχέση με τη θέση των χεριών, διατυπώνοντας την άποψη ότι έχουν συγκεκριμένη συμβολική σημασία είτε ως ένδειξη ευλογίας όταν το ειδώλιο είναι αναπαράσταση της θεάς, είτε ως ένδειξη λατρείας όταν εκτελείται από ιέρειες ή πιστούς. Οι στάσεις αυτές ξεκινούν με τα χέρια σε οριζόντια θέση (τύπος Ψ) και σταδιακά ανυψώνονται ,σχηματίζοντας τρίγωνα πάνω από την κεφαλή. Τέλος υπάρχουν ειδώλια που εκτελούν μια χειρονομία «κλεισίματος», στην οποία το δεξί χέρι ακουμπάει στον αριστερό ώμο και το αριστερό χέρι τοποθετείται στην κοιλιακή χώρα.

Παρατηρώντας αυτές τις στάσεις και συσχετίζοντάς τις με τους ηλιακούς χαιρετισμούς στους παραδοσιακούς πολιτισμούς (Αίγυπτος, Ελλάδα, Ινδία) μπορούμε να βρούμε μια λογική σειρά μεταξύ τους και να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι αποτελούν μέρη ενός τελετουργικού χαιρετισμού. Ξεκινώντας από τη στάση στην οποία τα χέρια ακουμπούν στο στήθος-ηλιακό πλέγμα (τσάκρα Αναχάτα), τα χέρια ανοίγουν στην οριζόντια θέση (Ψ) προσφέροντας την ενέργεια της καρδιάς, υψώνονται σε τρίγωνο προς το κεφάλι, ως ένδειξη επαφής με το Ιερό (τσάκρα Άχνα) και κλείνουν επιστρέφοντας στο σώμα.  Έτσι, ολοκληρώνεται ένας κύκλος προσφοράς και διοχέτευσης των ενεργειών του Ουρανού και της Γης, δύο δυνάμεων αντίθετων και συμπληρωματικών, που όταν ενωθούν δημιουργούν τη Ζωή. Αυτή είναι μια προσέγγιση που μπορεί να γίνει κατανοητή όχι από τη σύγχρονη επιστήμη της αρχαιολογίας και τους ερευνητές της αλλά από ανθρώπους που μπορούν να προσεγγίσουν την έννοια του Ιερού και των δυνάμεων που διαποτίζουν το σύμπαν.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-    Μινωικά πήλινα ειδώλια, Γ.Ρεθεμιωτάκη, Βιβλιοθήκη Αρχαιολογικής Εταιρείας, αρ. 218
-    Μινωικός Πολιτισμός, Στ. Αλεξίου, Εκδ. Αλεξίου
-    Η επιστροφή της Μεγάλης Θεάς, Marjia Gimbutas, εκδ. Αρχέτυπο.
-    Μουσείο Ηρακλείου, Ι.Α. Σακελλαράκης, εκδ. Μουσείο Ηρακλείου
-    Πρώτη γνωριμία με την Κρήτη του Μίνωα, Λ.Κροντηρά, Εκδοτική Αθηνών
-    Η μινωική θεά μεθ’ υψωμένων χειρών, Στ. Αλεξίου, Κρητικά Χρονικά

==========================================================


ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΕΥΡΗΜΑ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΩΝ ΧΑΝΙΩΝ
Σημάδια ανθρωποθυσίας
Της Μαίρης Αδαμοπούλου


Ίχνη ανθρωποθυσίας εντόπισαν οι αρχαιολόγοι στο Καστέλλι Χανίωντην αρχαία Κυδωνίαστην αυλή του τρίτου ανακτορικού κέντρου της Κρήτης μετά την Κνωσό και τη Φαιστό
Εύρημα-έκπληξη κρύβεται δίπλα στα τείχη των Χανίων στην Κρήτη. Ανάμεσα στα δεκάδες οστά ζώων- θυσία στους θεούς- οι αρχαιολόγοι εντόπισαν τα οστά μιας νεαρής γυναίκας. Και οι υποψίες για ανθρωποθυσίες στην Κρήτη του 14ου αι. π.Χ. αρχίζουν να φουντώνουν.

Το κουβάρι άρχισε να ξετυλίγεται όταν η αρχαιολογική σκαπάνη άρχισε να ερευνά την αυλή του ανακτορικού κέντρου της Κυδωνίας, που έχει εντοπιστεί στο Καστέλλι Χανίων και χρονολογείται στον 14ο-13ο αι. π.Χ.-την εποχή που οι Μυκηναίοι είχαν εγκατασταθεί στη μινωική Κρήτη. Μια σειρά από πέτρες, προσεκτικά τοποθετημένες- και όχι τυχαία πεσμένες- κρατούσαν εδώ και 35 αιώνες το μυστικό. Και μετά τις πρώτες πέτρες που έκρυβαν ανάμεσά τους τα οστά αιγοπροβάτων, χοίρων και βοοειδών, άρχισαν να εντοπίζουν ανάμεσά τους τα πρώτα ανθρώπινα οστά.

Συνολικά στο φως ήρθαν δώδεκα οστά από διαφορετικά μέρη του σώματος (κρανίο, χέρι, πόδι, πλευρά κ.ά.) που δεν είχαν ίχνη φωτιάς και προέρχονται όλα από την ίδια νεαρή γυναίκα. Βρισκόμαστε λοιπόν ενώπιον μιας ανθρωποθυσίας; «Δεν μπορούμε να το αποκλείσουμε, αλλά διατηρούμε επιφυλάξεις καθώς η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη», λέει στα «ΝΕΑ» η ανασκαφέας του χώρου και γενική διευθύντρια αρχαιοτήτων του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού Μαρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη.

Την άποψη ότι πίσω από τα οστά ανθρώπου και ζώων βρίσκεται κάποια τελετουργία έρχεται να ενισχύσει η αποκάλυψη μιας κατασκευής που είχε καταρρεύσει ακριβώς δίπλα στις πέτρες με τα οστά: μια μάζα από καμένες πλίνθους και μια ξύλινη κατασκευή, όπου βρέθηκε πλήθος απανθρακωμένων σπόρων δημητριακών, ελαιών, οσπρίων και σύκων.

Για ποιον λόγο όμως να θυσιάσουν μια νεαρή γυναίκα; «Για να γλιτώσουν από μια επικείμενη μεγάλη καταστροφή», εκτιμά η κ. Βλαζάκη, δεδομένου ότι ακόμη και στον μύθο αναφέρονται ανθρωποθυσίες μπροστά σε μια δύσκολη κατάσταση, όπως εχθρικές επιδρομές ή λοιμούς- συνέβη με την Ιφιγένεια και την αναχώρηση του στρατού για την Τροία.

Στην τεράστια αυλή που βρίσκεται κοντά στη δυτική είσοδο του ανακτορικού κέντρου με το προσεγμένο δάπεδο (είναι καλυμμένο με κονίαμα πάχους 5 εκ.) όμως δεν βρέθηκαν μόνο τα ίχνη ανθρωποθυσίας που μαρτυρούν τον τελετουργικό χαρακτήρα του χώρου. Από τα κορυφαία ευρήματα είναι και ένας βωμός «ντυμένος» με πλούσια πολύχρωμη τοιχογραφία (έχουν σωθεί ίχνη από κυματοειδείς κόκκινες, μπλε και λευκές γραμμές) μπροστά στον οποίο ήταν πεσμένα όχι μόνο αγγεία του φημισμένου τοπικού εργαστηρίου, αλλά και πέντε ζεύγη κεράτων από αίγαγρους, που πιθανόν να σφαγιάστηκαν στον βωμό. Την ιδιαίτερη σημασία του χώρου ενισχύουν επίσης οι μάζες καμένων πλίνθων και η βάση ενός κίονα που μαρτυρούν την ύπαρξη ενός σημαντικού οικοδομήματος.

Tην ανασκαφική ομάδα εκτός από τη δρα Μαρία Βλαζάκη αποτελούν η αρχαιολόγος Ευτυχία Πρωτοπαπαδάκη, η ανθρωπολόγος δρα Τίνα ΜακΤζόρτζ, η αρχαιοβοτανολόγος δρ Ανάγια Σαρπάκη και η ζωοαρχαιολόγος δρ Δήμητρα Μυλωνά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου